Sidste nyt You are here: Home - Sidste nyt

J U N I   2 0 1 7

Den seneste udgave af Public Relations Branchens nyhedsbrev er ude, og du kan læse med her.

F E B R U A R   2 0 1 7

Husk at du som bureau leder kan sende din skarpeste digitale kapacitet til vores digitale workshop den 7. marts kl. 9.00-14.00 i København.

Her får vi bl.a. besøg af Mads Jensen, Head of PR hos Søstrene Grene – og skal arbejde med konkrete digitale udfordringer for PR branchen.

Skriv til info@publicrelationsbranchen.dk for mere information.

J A N U A R   2 0 1 7

Kom bag om den nye persondatalov
I 2018 træder en ny persondatalov i kraft. Med loven vil der ske en række stramninger ift. håndtering af persondata, ligesom bødeniveauet for overtrædelse af loven også vil blive markant forøget.

Kom til Dansk Erhverv morgenmøde målrettet de kreative brancher og få overblik over, hvad der skal til for at være klar, når den nye persondatalov træder i kraft.

PROGRAM
Advokat, Martin Jørgensen, Dansk Erhverv, vil give en introduktion til de nye regler i persondataloven.

Du får desuden indblik i en konkret case fra virksomheden Group M, der er godt i gang med forberedelserne. Hør nordisk juridisk direktør, Rasmus Rømeling, fortælle om deres proces.

Der vil være rig mulighed for dialog og spørgsmål.

TID & STED
Tirsdag den 31. januar kl. 9.00-11.00 os Dansk Erhverv, Børsen, Slotsholmsgade, 1217 København K.

PRIS
Arrangementet er gratis for medlemmer af Public Relations Branchen, Kreativitet & Kommunikation, IAA og Dansk Erhverv.

TILMELDING
Via Dansk Erhvervs arrangementskalender – KLIK HER
OBS: Husk at skriv rabatkoden “Bagompersondata2017” for at få gratis deltagelse som PRB medlem.

17.  N O V E M B E R   2 0 1 6

PR TIGER VINDERE 2016 ER KÅRET

Årets fire PR Tiger vindere blev kåret ved en både festlig og faglig prisoverrækkelse i Børssalen i København torsdag den 17. november.

Efter 12 veloplagte præsentationer af de shortlistede kampagner løb Frontpage (strategi), LEAD Agency og Fosbury (eksekvering), Ehrenberg og Liquid Minds (nytænkning) og Primetime (digital) med de fire eftertragtede PR Tiger statuetter.

Læs mere om vinderne og deres PR indsatser – KLIK HER

1. N O V E M B E R   2 0 1 6

DE NOMINEREDE TIL PR TIGEREN 2016 ER…
Ud af alle de stærke bud på vindere af PR-Tigeren, har juryen nu shortlistet tre løsninger inden for hver af de fire pris-kategorier, som er med i kampen om dette års PR-Tiger. De nominerede er:

STRATEGI:

  • FrontPage for deres PR indsats for Ericsson Danmark
  • Geelmuyden Kiese for kampagnen ”Piger skal turde mere”
  • Hansen Agenda for ”Women Deliver”

EKSEKVERING:

  • Have Kommunikation for ”Heartland Festival”
  • Kalb Kommunikation for PR indsatsen ”Tønder Sygehus for fremtiden”
  • LEAD Agency for kampagnen ”Sikker på nettet”

NYTÆNKNING

  • Ehrenberg & Liquid Minds for “Sheepview 360”
  • Hill & Knowlton for kampagnen “MobilePayStar”
  • LEAD Agency for PR indsatsen “Folkeløbet”

DIGITAL

  • Primetime for kampagnen ”Bliv klogere på KU”
  • RelationsPeople for PR indsatsen ”Smagen af 2200”
  • Think PR & Thinkhouse for ”100 året for kvinders ligestilling”

 

PRISOVERRÆKKELSE
Husk at du som PRB medlem kan deltage gratis i prisoverrækkelsen den 17. november kl. 18.30-21.00. Vær med, når vi  fejrer de bedste i branchen ved en både festlig og faglig ceremoni i Dansk Erhvervs store Børssal.

PRIS

  • Gratis for medlemmer af PRB og Dansk Erhverv at deltage
  • Ikke-medlemmer kr. 995,-

TILMELDING
Send en mail med antal deltagere, navne, virksomhed og e-mailadresser til mgn@danskerhverv.dk.

Vi sender endeligt program i god tid inden overrækkelsen.

O K T O B E R   2 0 1 6

KOM TIL PR TIGER PRISOVERRÆKKELSE 17. NOVEMBER
Vi fejrer nogle af de bedste i branchen, når PR Tigeren overrækkes ved en både festlig og faglig ceremoni i Dansk Erhvervs store Børssal. Med PR-Tigeren vil vi gerne hædre de kampagner – og PR bureauer, der har gjort sig særligt bemærket i årets løb.

Der uddeles i alt fire PR Tigere – én pris i følgende fire kategorier:

  • PR Strategi
  • PR Eksekvering
  • PR Nytænkning
  • PR Digital

TID & STED
Torsdag den 17. november 2016 kl. 18.30-20.30 på Børsen i København.

PRIS

  • Gratis for medlemmer af PRB at deltage
  • Ikke-medlemmer kr. 995,-

TILMELDING
Tilmelding via Dansk Erhvervs arrangementskalender – KLIK HER
OBS: Er du IKKE medlem af Dansk Erhverv, men kun af PRB, skal du indtaste følgende kode i feltet “rabatkode”: PRTiger2016.

PROGRAM
Udover en kort præsentation af alle de shortlistede kampagner kan du høre en spændende PR faglig keynote give et blik på PR faget. Endeligt program for dette følger, men programpunkter vil være som følger:

18.30: Bobler & velkommen

18.40: Velkomst: Formand for PR Tigerjuryen Kim Larsen, Head of Corporate Communications & Relations, Danske Bank

18.50: Keynote: Ulrik Haagerup, nyhedsdirektør i DR om “Constructive Journalism”

19.20: Prisoverrækkelse

20.40: Afrunding, bobler og sushi

21.00: Tak for i aften

 

LÆS MERE
Læs mere om PR Tigeren – KLIK HER

S E P T E M B E R  2 0 1 6

PR Tigeren har fået nyt jurymedlem
Trine-Maria Kristensen, der i mere end 20 år har arbejdet professionelt med kommunikation og PR bliver nyt medlem af PR Tigerens jury.

Trine-Maria er uddannet cand.scient.soc (PR), begyndte at blogge i 2004 og i 2005 var hun medstifter af Danmarks første social media bureau.  Siden har hun rådgivet om strategisk og taktisk anvendelse af sociale medier i organisationer. Hun er derudover censor på Medievidenskab på Aarhus Universitet og foredragsholder.

A U G U S T   2 0 1 6

PR I EN DIGITAL VERDEN
I takt med at digitale platforme fylder mere og mere oplever PR som fag store forandringer:
Er pressemeddelelsen død? Er influencer-samarbejdet altid svaret på din PR-indsats? Og hvordan navigerer du i en verden, hvor alle er deres eget medie

Kom og få 3 PR-professionelles bud på, hvordan PR-faget forandrer sig i den digitale verden
– det er mandag den 12. september kl. 15.30-17.00 i København.

Du vil møde:

  • Kim Larsen, Head of Corporate Communications, Danske Bank og formand for PR Tiger juryen
  • Maria Andersen, Social media strateg og seniorkonsulent, People Group
  • Trine-Maria, Social Medie ekspert og digital rådgiver

De tre oplægsholdere vil hver indlede med 10 minutter, hvor de giver deres bud på PR-fagets forandringer.
Herefter vil Kim Larsen moderere en debat, hvor du kan stille alle de kritiske spørgsmål.

PROGRAM
15.30: Ankomst og velkommen
15.40: Præsentation fra oplægsholdere
16.10: Paneldebat
16.45: Networking og tak for i aften

TID & STED
Mandag den 12. september kl. 15.30-17.00 hos Dansk Erhverv

PRIS
Gratis for medlemmer af PRB og UngKom

TILMELDING 
Send en mail til sekretariatet på info@publicrelationsbranchen.dk

1.  J U L I  2 0 1 6

I dag åbner vi for indsendelser til dette års PR Tiger. Deadline for indsendelse er 19. september – så du har god tid (endnu).

Se dette indslag på Facebook, som fortæller hvorfor det er en god idé, at sende bidrag ind!

Læs også blogindlæg på LinkedIn af:

  • PR Tiger juryformand Kim Larsen fra Danske Bank – hvor han bl.a. skriver ”Vores manglende evne til at dokumentere den finansielle værdi af vores arbejde står i skærende kontrast til den værdi, vi faktisk skaber, når vi gør det godt” – KLIK HER

 

  • PRB formand Kresten Schultz Jørgensen – der bl.a. skriver ”De bedste og mest succesfulde organisationer i både den private og offentlige sektor er dem, der omgiver sig med både kritiske medarbejdere og eksterne rådgivere med viden og inspiration fra andre organisationer.” Se hele indlægget – KLIK HER

 

  • PR Tiger jurymedlem og rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Otto Kjær Hansen – som  skriver: ”PR skal læres – og det godt! Ordentlig public relations er en reel kompetence, baseret på en læring, der giver både metaforståelse af hvad det indebærer at udøve denne funktion” Læs hele indlægget – KLIK HER

PR Tiger logo2 0.  J U N I  2 0 1 6

Vi varmer op til PR Tigeren 2016 i den kommende tid med en række blogindlæg fra PR Tigerens jurymedlemmer.

Glæd dig til spændende insights om værdien af PR fra blandt andre:

  • Kim Larsen, formand for PR Tiger juryen og Head of Group External Relations, Senior VP i Danske Bank
  • Kresten Schultz Jørgensen, formand for PRB og Managing Partner i LEAD Agency
  • Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Læs mere om PR Tigeren og se hele juryen – KLIK HER

1.  J U N I  2 0 1 6

MØD OS PÅ FOLKEMØDET
– fredag den 17. juni kl. 17.30 i Dansk Erhvervs telt!

PRB på Folkemødet i DE telt
Besøg os i teltet, når vi lægger op til debatten “Skaber sex(isme) værdi i kommunikationen?”.

Det er hverken nyt eller banebrydende at bruge erotik i reklamen eller den strategiske kommunikation. Men hvilken værdi skaber køn og sex for virksomheden i forhold til dialogen med dens omverden?

Kampagner med patos og/eller erotisk indhold topper. Shit-stormene eksploderer, når grænser tilsyneladende overskrides. Hvad betyder det for kampanger og kommunikation, at både feminismen og puritanismen diskuteres som aldrig før? Hvad betyder det for værdiskabelsen, for kunderne, interessenterne og den enkelte forbruger?

Kom og bliv udfordret på både stereotyperne og de kommunikationsværktøjer, der skaber fremtidens reklamer og PR.

DU KAN MØDE:

  • Mona Juul, formand for Kreativitet & Kommunikation og adm. direktør i envision
  • Mette Bock, Liberal Alliance
  • Mette Honoré, kommunikationsdirektør, Telia Danmark
  • Flemming Møldrup fra Grizzly og fra ”Kender du typen”

VÆRTER ER:

  • Tine Aurvig-Huggenberger, CEO i Kreativitet & Kommunikation (moderator)
  • Michael Trinskjær, Adm. direktør Aspekta og bestyrelsesmedlem i PRB

Det er fredag den 17. juni kl. 17.30-18.20 i Dansk Erhvervs telt (plads G6 på ydermolen ved Allinge havn)

– og lige bagefter kan du få lidt at spise og netværke med kunder og andre interessenter, når vi, sammen med Dansk Erhverv, byder på lidt at spise ved eventet “Branchegryden”.

M A J  2 0 1 6

Har du styr på reglerne for dine medarbejderes brug af sociale medier?

Vi inviterer til morgenmøde om virksomhedernes rettigheder, når det gælder medarbejdernes brug af sociale medier
– fredag den 10. juni 2016 kl. 8.30-10.30 i København.

De fleste virksomheder oplever en stadig mere flydende grænse mellem, hvad der postes privat og hvad der postes med relation til arbejdet, når det gælder medarbejderes brug af sociale medier (Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, Snapchat m.fl.).

Som udgangspunkt er en social medie profil privat, men er det stadig i privat regi, man agerer, når man uploader billeder og kommentarer fra f.eks.:

  • Fredagsbaren på virksomheden?
  • Firmafesten?
  • Interne/fortrolige møder?

Advokatfuldmægtig Daniel Markussen fra Dansk Erhverv fortæller om juraen bag og giver konkrete eksempler på, hvordan du kan sikre din virksomhed – og dine medarbejdere – mod unødige konflikter.

Der vil desuden være god mulighed for at stille spørgsmål om konkrete eksempler, samt for at netværke med de øvrige deltagere.

————————————————-

TID & STED
Fredag den 10. juni 2016 kl. 8.30-10.30 hos Dansk Erhverv, Børsen, 1217 København K.

TILMELDING
Tilmelding sker via Dansk Erhvervs hjemmeside –  KLIK HER

7.  A P R I L  2 0 1 6

Kresten Schultz Jørgensen formand for PRBVed den ordinære generalforsamling den 7. april 2016 blev konstitueret formand Kresten Schultz Jørgensen valgt til formand.

Den nye formand vil bl.a. få etableret en forretningsstrategi med fokus på PR branchens værdiskabelse for virksomheder og samfund.

Nyvalgt bestyrelsesmedlem blev Mads Byder fra Help PR & Kommunikation.

Se den samlede bestyrelse – KLIK HER

1.  A P R I L  2 0 1 6

KONFERENCE: PR I DET NYE MEDIEBILLEDE
Tirsdag den 19. april kl. 14.00-19.00 hos Carlsberg.
PR er vores daglige arbejde. Med krav fra kunderne om værdi, gennemslagskraft og effekt. Hvad er op og ned i et mediebillede, der er mere og mere differentieret og agilt.

Bliv inspireret, bliv klogere og bliv bedre til at sælge og rådgive om PR.
Læs det fulde program på Dansk Kommunikationsforenings hjemmeside: KLIK HER

_______________________________________________________

KONFERENCE: EFFEKTAGENDA 2016
Tirsdag den 17. maj kl. 14.30 – 20.30 hos Realdania
Hvordan bliver vi bedre til at måle og dokumentere effekten af PR- og kommunikationsarbejdet? Vi ser på mulighederne, metoderne, værktøjerne og de bedste cases.

Bliv inspireret til flere og bedre metoder, som også skaber værdi hos kunderne.
Læs det fulde program på Dansk Kommunikationsforenings hjemmeside: KLIK HER

_______________________________________________________

TILMELDING
For tilmelding af PRB medlemmer til DKFs konferencer – send mail direkte til DKF’s direktør Torben Dan Pedersen på torben@kommunikationsforening.dk

_______________________________________________________

KORT OM DKF
Dansk Kommunikationsforening (DKF) er for personer, der arbejder med kommunikation og ønsker at udvikle sig og gå forrest i en stadig professionalisering af kommunikationsfaget.

I DKF mødes kommunikatører og henter ny inspiration til det daglige arbejde. Gennem deres mange typer arrangementer, giver DKF mulighed for at udvikle personlige og faglige kompetencer, samt opbygge netværk.

Læs mere om Dansk Kommunikationsforening:
KLIK HER

M A R T S  2 0 1 6

ORDINÆR GENERALFORSAMLING 7. APRIL 2016
– med fagligt indlæg om POV International af Annegrethe Rasmussen

Der indkaldes til ordinær generalforsamling torsdag den 7. april kl. 9.00-11.00, hvor du samtidig kan få unik indsigt i det nye digitale, blogbårne magasin POV International

annegrethe rasmussen2Annegrethe Rasmussen (Washington DC) er medstifter af og chefredaktør for POV International. Hun vil fortælle om de strategiske og kommercielle perspektiver og forhåbninger for POV Int. Der er desuden mulighed for at stille spørgsmål til hende om bl.a. de journalistiske og forretningsmæssige planer og tanker bag mediet.

Allerede nu melder POV om betydelig succes på de sociale medier. Per 1. februar 2016 havde POV 12.120 følgere på Facebook, en vækstrekord for et dansk digitalt medie.

 

Om POV International
Det nye medie så dagens lys den 1. februar 2016. Bag launchen stod udover Annegrethe Rasmussen også Signe Wenneberg og Morten Bay. Som navnet antyder er Point of View International et medie, hvor personlige synspunkter, klummer, baggrunde og analyser bærer produktet.

POV International er født ud fra behovet for disruption af de eksisterende danske medier og ud fra et ønske om at lave et anderledes medie.

Forbilledet er amerikanske Huffington Post, hvorfor der ikke er nogen betalingsvæg, tvungent abonnement eller bannerannoncer. Målet er at producere et højkvalitetsprodukt med journalistikken som bærende på indholdssiden og med sociale medier som driver for såvel forretningsudviklingen som dialogen med brugerne.

Se gerne eksempler på journalistikken her: www.pov.international

Fra starten er der mulighed for en frivillig abonnementsmodel (via PayPal – og snart Quick Pay) til enten 20/100/1000 kroner om måneden, lige som de enkelte skribenter kan betales via Mobile Pay.

POV vil med tiden udvikle kommercielle samarbejdsmodeller formentlig bygget på native advertising og mæcener/sponsorer.

Der er en udbredt skepsis over for (statslig) mediestøtte, hvilket betyder, at man ikke påtænker at søge den i første omgang. Ikke fordi POV ikke lever op til statens krav, men fordi såvel stifterne som skribenterne – en gruppe der er vokset i ekspresfart fra 23 til nu 37 bloggere – ikke tror på statsstøttede medier i det lange løb.

Af de 37 bloggere og skribenter kan udover de tre stiftere nævnes bl.a.:

  • Amalie Keren Maarbjerg
  • Anja C. Andersen
  • Christel Skousen Thrane
  • Haifaa AwadJacob Sabir
  • Jeppe Nybroe
  • Jørgen Dragsdahl
  • Katrine Nyland Sørensen
  • Khaterah Parwani
  • Kim Jong Andersen
  • Klaus Bo (fotograf)
  • Margit Knoblauch
  • Maria Helleberg
  • Monica Krog-Meyer
  • Nadja Pass
  • Philip Sampson
  • Poul Hauch Fenger
  • Thomas Milsted
  • Trine-Maria Kristensen
  • Trine Thygesen Vendius
  • Uffe Gardel

F E B R U A R   2 0 1 6

DE DIGITALE INDFØDTE PÅ JOB – I EN VERDEN AF DIGITALE INDVANDRERE

Kom til gå-hjem-møde torsdag den 3. marts kl. 16.00-18.00 hos Public Relations Branchen. Vi byder på spændende faglig indsigt i nye og ”gamle” generationers adfærd og mulighed for ”dating-dialog” mellem nutidens pr-bureauer og fremtidens medarbejdere.

Netop i disse år bevæger en særlig generation af mennesker og medarbejdere sig ind i voksenlivet og ud på arbejdsmarkedet: De digitale indfødte. Det er den første generation af voksne, der har levet hele deres liv med internet, mobiltelefoner og sociale medier. Allerede nu udgør unge mellem 18 og 28 over 10% af den danske arbejdsstyrke.  Og om bare fem år vil det være hver fjerde medarbejder, som i praksis har levet hele sit liv i en digital verden.

Kom og bliv klogere på forskellene mellem den nye generation af digitale indfødte og den ”gamle” generation af digitale indvandrere, når Søren Schultz Hansen giver et indblik i ”de digitale indfødte på job”. Han giver bl.a. indsigt i:

  • Hvordan du skal tage imod de digitale indfødte som leder og kollega
  • Hvordan de digitale indfødte tænker
  • Hvilke potentielle udfordringer der kan være i samarbejdet
  • Er der områder, hvor de digitale indvandrere er for langt bagud og med fordel kan opgradere?
  • Og hvor kan de digitale indfødte med fordel for alle adoptere noget af den ”gamle” adfærd?

Hør desuden to bureauledere fortælle om deres erfaringer med de digitale indfødte og hvilke krav de stiller til fremtidens medarbejdere – både når det gælder samarbejde, udvikling og rekruttering.
Der vil også være mulighed for ”dating-dialog” mellem nutidens pr-bureauer og fremtidens medarbejdere.

————————————————————

PROGRAM

16.00  Velkommen
Michael Trinskjær, medlem af Public Relations Branchens bestyrelse

16.05  De digitale indfødte på job
Søren Schultz Hansen

17.10 Digitale indvandreres erfaringer og forventninger
To bureauledere fortæller om deres erfaringer med de digitale indfødte og hvilke krav de stiller til fremtidens medarbejdere – både når det gælder samarbejde, udvikling og rekruttering

17.30  Afrunding, pindemadder & networking
(herunder dating-dialog” mellem nutidens pr-bureauer og fremtidens medarbejdere)

18.00  Tak for i dag

————————————————————

Foto Soeren Schultz HansenSøren Schultz Hansen er selvstændig erhvervsforsker og rådgiver med speciale i digitale indfødte og ledelse. Han er ekstern lektor på Copenhagen Business School og har desuden mere end tolv års erfaring fra den digitale kommunikations- og reklamebranche. De seks år som leder.

Søren er uddannet cand.comm. i litteratur og kommunikation fra Roskilde Universitet og exam.art. i Filmvidenskab fra Københavns Universitet. Som den eneste i Danmark har han indgående undersøgt og dokumenteret de første digitale indfødte. Han er derudover forfatter til adskillige bøger og artikler om digitale medier og mennesker.

————————————————————

Digitale indfødte på job bog

Søren Schultz Hansen har sidste år udgivet bogen “Digitale indfødte på job”, som giver et spændende indblik i den nye generation af digitale indfødte.

Som en ekstra bonus trækker vi lod om 5 eksemplarer af bogen mellem alle deltagere.

Nye normer for nærvær, åbenhed og anerkendelse er på spil, når digitale indfødte går på job. Hvis du reagerer med rynkede bryn, risikerer du konflikter på kontoret, men hvis du skaber de rette rammer, får du innovative vidensarbejdere.

 

J A N U A R   2 0 1 6

15. januar: Gode råd til bloggere om skjult reklame
Forbrugerombudsmanden har 15. januar offentliggjort gode råd til bloggere om skjult reklame.

Bemærk, at det kan være svært for bloggerne (og andre) at vurdere, hvornår der er indgået en aftale, og at det bedste råd derfor er, at der stort set altid markeres med ”reklame” eller lignende, så der ikke kan opstå tvivl.

Gode råd til bloggere om skjult reklame – KLIK HER

Spørgsmål og svar om skjult reklame – KLIK HER

————————————————————————————-

7. januar: Ny formand for PRB konstitueret 7. januar
Søren Kaster har på baggrund af sin nye stilling som adm. direktør for LEAD Agency valgt at trække sig fra posten som formand for Public Relations Branchens bestyrelse og udtræder samtidig af bestyrelsen.

På et bestyrelsesmøde 7. januar blev næstformand Kresten Schultz Jørgensen konstitueret som ny formand og suppleant Michael Buksti indtrådte som medlem af bestyrelsen.

På generalforsamlingen i april vælges officielt ny formand for PRB

Søren Kasters afgang skyldes udover de nye udfordringer der venter i LEAD også, at to repræsentanter fra samme virksomhed ikke kan være repræsenteret i  bestyrelsen på samme tid.

Se hele PRBs bestyrelse

D E C E M B E R   2 0 1 5

Nytårskur hos Public Relations Branchen
Torsdag den 7. januar 2016 ønsker vi godt nytår med to skarpe oplæg om den verden, vi skal operere i – i 2016.

Bliv klogere på de digitale muligheder og mediernes udvikling anno 2016, når vi samler PR branchen til et kig ind i fremtiden.

PROGRAM

16.00  Ankomst og et glas (eller to)
16.30  Velkommen og PRBs blik på 2016
Formand Søren Kaster, PRB
16.40  Mediernes udvikling i 2016
– det skarpe blik af Anders Krab-Johansen
17.00 Digitale trends og nye medieplatforme
             – den skarpe faglige indsigt af Christiane Vejlø
17.20 Netværk
19.00 Tak for i dag

————————————————

OM OPLÆGSHOLDERNE

ANDERS KRAB-JOHANSEN: Mediernes udvikling i 2016
Medierne er midt i en brydningstid, hvor det digitale vinder mere og mere frem og alt hvad vi hidtil har kendt af traditionelle medier er under konstant forvandling.

Ansvarshavende chefredaktør og administrerende direktør for Dagbladet Børsen Anders Krab-Johansen giver sit skarpe blik på, hvordan og hvorhen medierne udvikler sig henover det næste år. Hvad er den nyeste udvikling og hvad er tendenserne inden for medieverden anno 2016?

CHRISTIANE VEJLØ: Digitale trends og nye medieplatforme
De popper op omkring os og ændrer vores adfærd og liv. Nye digitale tjenester, platforme og gadgets. Digital trendanalytiker – og en af Danmarks førende eksperter indenfor ny teknologi, digital livsstil og forholdet mellem teknologi og mennesker – Christiane Vejlø giver en skarp faglig indsigt i et udvalg af de seneste, afgørende teknologitrends.

Det krydrer hun med en stærk række af konkrete eksempler på fremadskuende brands og innovatører som allerede trækker på disse trends.

O K T O B E R  2 0 1 5

Ny udbudslov  fremsat i Folketinget Den 7. oktober blev forslag til den kommende udbudslov fremsat i Folketinget. Det forventes at loven vedtages i den fremsatte form. Skulle der komme yderligere ændringer vil de være minimale. Den nye udbudslov træder i kraft 1. januar 2016.

  • Læs hele forslaget til ny udbudslov på Folketinges hjemmeside – KLIK HER!
  • Se hvilke vigtige elementer i loven, som Dansk Erhverv fremhæver – KLIK HER
  • Se desuden kort film fra Dansk Erhverv, der beskriver formålet med den nye udbudslov – KLIK HER

S E P T E M B E R  2 0 1 5

Public Relations Branchen er en brancheforening for konsulentvirksomheder inden for public relations.

  • Se medlemmer – KLIK HER
  • Se Public Relations Branchens bestyrelse – KLIK HER

A U G U S T  2 0 1 5

KOM MED PÅ DANSK ERHVERVS RÅDGIVERDAG 2015 De_raadgiverdag2015

Under overskriften “Change the game” sætter Dansk Erhverv fokus på forandringer, ledelsesmæssige dilemmaer og forretningsstrategiske valg.

Vi inviterer dig til at sidde med ved bordet og sammen med dine ”bestyrelseskollegaer” finde de løsninger, der ruster en virksomhed under forandring til fremtiden. Hver deltager bliver en del af en bestyrelse, som vi sammensætter. Vi præsenterer en konkret virksomheds case med en række konkrete udfordringer. Og så er det op til dig og din bestyrelse, at finde den løsning, som I mener giver de bedste muligheder for virksomheden.

EKSPERTER GIVER FEED BACK
Udover at du som deltager skal bidrage med din ekspertise, har vi også inviteret en række faglige eksperter til at sidde med for bordenden. De vil i et ekspertpanel komme med deres feed back og refleksioner på dagens strategiske til- og fravalg. I panelet sidder:

  • Malou Aamund, COO and CMO, Microsoft
  • Ghita Astrup, Regional Director, Takeda
  • Tomas Gorrissen, partner, Responsive
  • Jakob Fuhr Hansen, partner, VF Venture
  • Henrik Kronborg Iversen, partner, Ernst & Young
  • Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør, LEAD Agency
  • Birgitte Mabeck, Director Marketing & Fundraising, Røde Kors
  • Leif Vestergaard, CEO, EG A/S

KEY NOTE OM VÆRDIEN AF PROFESSIONEL RÅDGIVNING
Hør også VP On Trade Director Bjarne Steen Jensen fra Carlsberg fortælle om deres oplevede værdi af professionel rådgivning. Han fortæller bl.a. om Carlsbergs generelle anvendelse af eksterne rådgivere, og giver et særligt indblik i casen om, hvordan Carlsberg har anvendt ekstern rådgivning i forbindelse med virksomhedens arbejde med Value Management

Læs mere om Rådgiverdagen 2015 og tilmeld dig – KLIK HER

J U N I  2 0 1 5

LIVE PR RÅDGIVNING PÅ FOLKEMØDET VAR EN SUCCES! Folkemøde 2015 Kresten Schultz Jørgensen, Lotte Hansen og Michael Trinskjær giver Line Rasmussen fra AIDS-Fondet rådgivning om kommunikationsudfordring

De morgenfriske på Folkemødet kunne få kommunikationsrådgivning i topklasse lørdag morgen, hvor rådgivere fra Public Relations Branchens bestyrelse gav professionel live rådgivning til fire spændende cases med hver deres kommunikations udfordring.

Under overskriften “Skaber PR branchen reel værdi – eller skaber den sig bare” var målet at vise, at PR Branchen kan meget andet end at skabe sig!

  • AIDS-Fondet: Chef for kommunikation & kampagner Line Rasmussen fik professionelle input til, hvordan de kan kommunikere den gode historie om, at behandling af HIV i dag er så succesfuld, at smittede kan leve et normalt liv – SAMTIDIG med, at man skaber rum til historien om, at mange HIV-smittede faktisk ikke føler, at de kan leve et normalt liv bl.a. på grund af medicinske og psykiske bivirkninger og at de ikke har samme rettigheder som andre danskere, når det f.eks. gælder mulighede for at blive forsikret, optage banklån mv.
  • Telia Danmark: Kommunikationsdirektør Mette Honore fik rådgivning om hvordan fusionen mellem Telia og Telenor kan håndteres kommunikativt på de interne linjer. Telia og Telenor indgav ønske om fusion i maj og det har betydelige konsekvenser for de to virksomheders organisationer. Rådgiverne gav input til, hvordan de bør informere og inddrage medarbejderne mhp. at sikre fokus, motivation og ejerskab.
  • Høstet Bornholm: Ejerne Mads og Camilla Meisner fik PR-rådgivernes bud på, hvordan de uden penge på lommen kan profilere deres brand og produkter i Danmark og i udlandet. Produkterne der bl.a. udgør marmelade, sirup og chutney, stammer fra deres egen etablerede økologiske havtorn plantage
  • Folkekirken.dk: Fik rådgivning om, hvordan de kan løfte brandingen af deres idealistiske DNA i en stadigt mere kommercialiseret konkurrencesituation, hvor de samtidig oplever, at flere kommercielle virksomheder lystigt låner idealistiske agendaer for at styrke deres brand.

M A J  2 0 1 5

MØD OS PÅ FOLKEMØDET!
Lørdag den 13. juni kl. 9.00-10.00 på Dansk Erhvervs scene 2.

Public Relations er både i Danmark og internationalt en kommunikations disciplin, der vinder voldsomt frem. Under overskriften “Skaber PR branchen reel værdi – eller skaber den sig bare?” sætter vi fokus på, hvilken værdi der skabes gennem professionel PR rådgivning. Det gør vi ved at løse konkrete kommunikationsudfordringer – live på scenen!

Alle kan sende en kommunikationsudfordring
Alle kan på forhånd sende en kommunikationsudfordring ind til PRBs sekretariat og konkrete løsninger vil blive diskuteret og præsenteret på Folkemødet. Det kan være udfordringer som:

  • Hvordan tiltrækker man de rigtige medarbejdere?
  • Hvordan skaber man taletid i pressen?
  • Hvordan involverer man brugere og kunder?

Den konkrete udfordring formuleres i word-format og må max udgøre 200 ord. Der udvælges 4-5 udfordringerne efter først-til-mølle princippet. Send din udfordring til sekretariatschef Rikke Sander Matjeka på rsm@danskerhverv.dk

Hvem rådgiver?
Det vil være medlemmer af PRBs bestyrelse, der vil rådgive kunderne bag de udvalgte kommunikationsudfordringer. Du kan bl.a. møde PR rådgiverne Kresten Schultz Jørgensen fra LEAD Agency, Lotte Hansen fra Hansen Agenda, Peter Sterup fra Primetime Kommunikation, Michael Trinskjær fra Aspekta og Nikolaj Buchardt fra Burson Marsteller.

Hvor finder du os på Folkemødet?
Vi ses lørdag den 13. juni kl. 9.00-10.00 på Dansk Erhvervs scene 2 (G3) DanskErhvervs.scene.placering.Folkemoede.2015

A P R I L  2 0 1 5

VELKOMMEN TIL VORES NYE HJEMMESIDE!
Vores mission har været, at gøre det nemmere for dig som bruger at navigere rundt og så har vi fået et flot nyt design. Har du kommentarer, gode idéer til indhold – eller eventuelt noget du savner, så kontakt os meget gerne.

Du kan skrive til sekretariatschef Rikke Sander Matjeka.